نتیجه یک پژوهش درباره ارزشیابی توصیفی
محمد حسن میرزامحمدی(1390) شناسایی موانع و مشکلات اجرای ارزشیابی كیفی توصیفی دوره ابتدایی دراستان زنجان و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آن، شورای تحقیات اداره کلآموزش و پرورش استان زنجان.
عمدهترینیافتههای این پژوهش به شرح زیر میباشند:
1- مهمترین موانع مرتبط با معلمان در اجرای ارزشیابیکیفی توصیفی شامل: خو گرفتن معلمان به روشهای سنتی ارزشیابی پیشرفتتحصیلی»، عدم انگیزه کافی معلمان در اجرای صحیح الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی» ودشوار بودن اجرای الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس درس»میباشد.
2- مهمترین موانع مرتبط با دانش آموزان در اجرایارزشیابی کیفی توصیفی شامل: عدم استفاده از ارزشیابی کیفی توصیفی برای بزرگ نماییضعفهای دانش آموزان»، عدم آگاهی دانش آموزان از چگونگی اجرای صحیح و دقیق الگویارزشیابی کیفی توصیفی» و عدم قابلیت اجرای الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی برای کلاسهایبالاتر از 15 تا 20 دانش آموز»میباشد.
3- مهمترین موانع مرتبط با والدین در اجرایارزشیابی کیفی توصیفی شامل: عدم اختصاص وقت کافی والدین برای همکاری با معلمان ومدرسه در اجرای صحیح و دقیق الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی»، ارائه بازخوردهاینامناسب و اشتباه از سوی والدین از وضعیت تحصیلی فرزندان خود به معلم و مدرسه»،اصرار والدین به نمره گرایی به جای آگاهی از وضعیت واقعی تحصیلی فرزندان خود» وروشن نبودن فلسفه و اهداف ارزشیابی کیفی توصیفی برای والدین»میباشد.
4- مهمترین موانع مرتبط با محتوای دروس در اجرایارزشیابی کیفی توصیفی شامل: به روز نبودن محتوای دروس و عدم انطباق کامل آنان بانیازهای دانش آموزان با توجه به شرایط محلی، ملی و جهانی»، حجم زیاد محتوایدروس»، تاکید بر زیاد بودن محتوای کتابهای درسی و کم توجهی به سایر فعالیتهایعلمی و تربیتی» و کم توجهی به فعالیتهای گروهی دانش آموزان در کلاس»میباشد.
5- مهمترین موانع مرتبط با ابزارهای ارزشیابی دراجرای ارزشیابی کیفی توصیفی شامل: تاکید آیین نامه امتحانات به قبولی بیشتر»،کلی و مبهم بودن برخی عبارات کارنامه توصیفی و عدم درک درست آن» و از میان رفتنحس رقابت در میان دانش آموزان به دلیل نبود نمره»میباشد.
6- مهمترین موانع مرتبط با معلمان در اجرایارزشیابی کیفی توصیفی عدم برگزاری برنامههای توجیحی مناسب و کافی برای والدین درخصوص الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی» میباشد.
منبع: http://baher.blogfa.com
اضافه شدن معیار عالی برای ارزیابی دانش آموزان ابتدایی
نمونه هایی از معیارهای سه گانه برای دروس جهت ثبت نمرات در سامانه سناد ششم ابتدایی
ارزشیابی ,توصیفی ,کیفی ,اجرای ,دانش ,موانع ,ارزشیابی کیفی ,کیفی توصیفی ,در اجرای ,اجرای ارزشیابی ,موانع مرتبط ,مهمترین موانع مرتبط ,دقیق الگوی ارزشیابی ,اجرای الگوی ارزشیابی ,باره ارزشیابی توصیفی
درباره این سایت