تجربههای معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی
برگرفته شده از : http://jresearch.sanjesh.org
برای دانلود کل مقاله روی عبارت زیر کلیک نمایید.
فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده | |
رفیق حسنی | |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج | |
چکیده | |
طرح ارزشیابی توصیفی بر ساحتهای مختلف تربیتی تأثیرات مهمی داشته است. هدف این تحقیق بررسی تجربههای معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی و نوع تحقیق کیفی است. جامعه آماری شامل 1650 نفر از معلمان شهر سنندج بود که با نمونهگیری تئوریک تعداد 224 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه گردآوری شد و به روش تحلیل زمینهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه معلمان در نظام ارزشیابی سنتی، نمره برای دانشآموزان همانند تقویتکنندهای مثبت عمل میکرد که در نظام کیفی به این مسئله توجهی نشده است. معلمان سه مشکل ابزارهای ارزشیابی توصیفی را شامل عدم دقت، وقتگیر بودن و نیاز به تمرین برای پر کردن فرمها دانستهاند (ابزارهای ارزشیابی). نامناسب بودن فضا و امکانات مدرسه برای اجرا و عملیاتی کردن طرح (جوّ کلاسی)، قرار گرفتن معلم در جایگاهی ضعیف در مقایسه با ارزشیابی سنتی (جایگاه معلم) و نیاز به تدارکات و همچنین تمهیداتی در جهت اجرای بهتر طرح (تدارکات) و سرانجام عدم توجیه و ناآگاهی والدین باعث سردرگمی و در پی آن ایجاد انتظارات نابجا در والدین شده است (نگاه والدین). | |
کلیدواژه ها | |
ارزشیابی توصیفی؛ فرآیندهای یادگیری-یاددهی؛ ابزارهای ارزشیابی توصیفی؛ جوّ کلاسی |
اضافه شدن معیار عالی برای ارزیابی دانش آموزان ابتدایی
نمونه هایی از معیارهای سه گانه برای دروس جهت ثبت نمرات در سامانه سناد ششم ابتدایی
ارزشیابی ,معلمان ,طرح ,توصیفی ,مقاله ,اجرای ,طرح ارزشیابی ,ارزشیابی توصیفی ,اجرای طرح ,تجربههای معلمان ,ابزارهای ارزشیابی ,معلمان مدارس ابتدایی ,تجربههای معلمان مدارس
درباره این سایت