محل تبلیغات شما

وقتی می خواستممطالبی در وبلاگم درج کنم نظر یک همکار محترم از شهرستان سراوان توجه مرا جلب کردکه عیناً نظرشان را در پایین درج می کنم و امیدوارم همکارانی که بازدید می کنندنظراتشان را در تکمیل عرایض بنده در قسمت نظرات آخر همین متن بنویسند.

سلام در درس املا چگونه وچه مواردی را باید ذکر کرد (پایه دوم). لطفا به صورت کامل توضیح دهید؟ وقتی نمیتوان نوشت نیاز به تلاش بیشتر و یا غیره. . . توضیح مختصر آن چه چیزی است ؟ و کسی که به طور مستمر یک رتبه را دریافت می کند برای او چه بنویسیم ؟ لطفا فقط شعار تحویل ندهید! نظرات روانشناسینیز ننویسید! فقط دقیقا سوال را جواب بدهید! ممنون می شوم!»

http://eg2.blogfa.com

جواب همکار محترم:

با سلام و تشکر از بازدید و نظرتان! و ازاین که بنده را لایق پاسخ دادن به سوالتان انتخاب نموده اید سپاس گزارم!

اگراز بنده سوال شود فرق ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی نمره دهی چیست عرض می کنم: در سیستمنمره دهی کار معلم پس از اخذ امتحان تمام می شد و نیاز به علت یابی نبود ولی در نظامارزشیابی توصیفی کار معلم تازه پس از امتحان و ارزشیابی شروع می شود!

اگرمعلمان کشور ما همگی می توانستند تدریس خود را براساس روش های تدریس هر کتاب می کردندیعنی با مطالعه کتاب های روش تدریس (بخوانیم و بنویسیم - علوم - قرآن و .) اقدامبه تدریس می کردند مشکلی که حضرتعالی مرقوم نموده اید نداشتند.

در روشتدریس بخوانیم و بنویسیم اول ابتدایی اشکالات املایی دانش آموزان به چند گروه ( آموزشی- دقت - حافظه شنیداری - حافظه دیداری - حافظه توالی - وارونه نویسی - قرینه نویسیو نارسانویسی ) تقسیم بندی شده است.

معلمتوانا به عنوان متخصص تعلیم و تربیت با علت یابی غلط دانش آموز که در کدام گروه قرارمی گیرد به درمان درد دانش آموز در درس می پردازد. به عنوان مثال دانش آموزی که دراملا کلمه برادر» را به صورت برارد» می نویسد. ایشان متوجه می شود که اشکال دانشآموز مربوطه به حافظه توالی است و درمان آن این است که بخش و صدا کشی را با ایشان بیشترکار کند و یا دانش آموزی که کلماتی که حروف عربی دارند را غلط می نویسد می فهمد کهاین نوع اشکال مربوطه به حافظه دیداری است که بیشترین اشکال دانش آموزان کشور ماست،برای درمان آن برخی معلمان در هر درس زیر این گونه کلمات خط می کشند.

اینگونه کلمات در هر درس شاید 20 کلمه بیشتر نباشند آن ها را در یک برگ (کلمات سه درس)بنویسیم و به دانش آموزانی که مشکل حافظه دیداری را دارند بدهیم و از آن ها بخواهیمبعد از نوشتن تکالیف هر روز این کلمات را که شاید سه سطر هم نباشد در زیر تکالیف بنویسندو هر روز در عرض 2 دقیقه این کلمات به صورت مستمر توسط دانش آموزان قرائت گردد.

برایآشنایی بیشتر با اشکالات املایی و راهکار حل آن مشاهده سی دی های شبنم شوق (10 عدد)که مدرس آن آقای دکتر مصطفی تبریزی می باشند را پیشنهاد می کنم.

اما در خصوص نحوه ی بازخورد بهاملا

به عنوانمثال دانش آموزی که نقطه و دندانه را کم یا زیاد می گذارد بعد از نوشتن کلمه تحسین(آفرین و توانسته اید بیشتر کلمات را درست بنویسید و . ) دست روی اشکال می گذاریمو می نویسیم : در گذاشتن نقطه یا دندانه دقت کن» و اگر به تعداد نقطه و دندانه حرفمورد نظر هم اشاره کنیم خیلی بهتر است.

دانش آموزی که نوع اشکالآن حافظه شنیداری است مثلا کلمه ی مسواک» را مسباک» می نویسد یا برخی کلمات راجا می اندازد یا آخر کلمه را درست نمی نویسد مثلا کلمه ی گفتند» را گفتن» مینویسد . با بررسی میزان شنوایی دانش آموز که آیا گوش هایش درست می شنوند یا یکی ازگوش هایش افت شنوایی دارد و . با تماس اولیایشان به پزشک متخصص ارجاع می دهیم ودر صورت سالم بودن گوش در نحوه گفتن دیکته خود تجدید نظر می کنیم و یا برخی دانشآموزان کلمه را به صورت غلط تلفظ می کنند و با شنیدن تلفظ صحیح توسط معلم باز همموقع نوشتن غلط می نویسند در صورتی که اولیایشان باسواد باشند پس از نوشتن جملهعاطفی که نشان از موفقیت او در نوشتن برخی از کلمات به شکل صحیح است می نویسیم کلماتیکه غلط نوشته ای در خانه با بزرگترهای خود تلفظ کن و از روی آن بنویس.»

دانش آموزی که نوع اشکال آن حافظه توالی است مثلا مادر» رامارد» می نویسد بعد از تشویق ایشان به خاطر نوشتن کلمات صحیح می نویسیم: موقعنوشتن ابتدا به دقت بخش کن و پس از صداکشی بنویس» یعنی با این کار هم درد را تشخیصداده ایم و هم درمان را ارائه داده ایم . ما با نوشتن این جمله خاطر نشان می کنیمکه اولیای محترم فرزند شما در بخش و صداکشی اشکال دارد و اگر کلمه را درست بخش وصدا کند دیگر در املا اشکال نخواهد داشت.

اگر دانش آموزی کلمه ی شُد» را شود» و گفت» را گوفت» مینویسد با توجه به آن چه در بخش اشکالات املایی گفته شد این گونه دانش آموزان مشکلآموزشی دارند یعنی این ها تفاوت او – و» را با اُ  ُ» نمی دانند. معلم متخصص پس از مشخص کردن غلطدانش آموز به جای آن که بگوید از روی این کلمات چندین بار بنویسد به ایشان تفاوت او– و» را با اُ  ُ» آموزش می دهد واستثنائات را هم به تدریج آموزش می دهد. می توان گفت این اشکال املایی مربوط بهمعلم اوّل بوده که در کلاس دوم نمود پیدا کرده است. اما بعد از بیان موفقیت ایشان بهطور خلاصه می توان این گونه بازخورد داد: پسر یا دختر خوب بدونه در این کلمات بهجای او – و» از اُ  ُ» استفاده می کنیم.»

در خصوص دانش آموزانی که همیشه تمام کلمات را درست مینویسند هم می توانیم از بازخوردهایی که به صورت شعر هست استفاده کنیم و هم ازخودمان در یک جمله کوتاه موفقیت وی را تبریک بگوییم . مثلا شما در نوشتن دیکتهتوانا هستید!» و. البته اگر در هر دفعه از جملات متنوع و متفاوتی استفاده کنیمخیلی بهتر است.

شاید این سوال از طرف حضرتعالی مطرح شود نوشتن این گونهبازخوردها وقت زیادی می برد و برای گفتن 2 یا 3دیکته در طول هفته امکان دادن اینگونه بازخوردها نیست. در جواب عرض می شود لازم نیست ما هر هفته 2 یا 3 بار دیکتهبگوییم ، بدون این که بازخورد به دانش آموزان بدهیم. اگر یک دیکته در هر هفته یاحتی یک دیکته در دو هفته یک بار با ارائه بازخورد مناسب باشد بهتر از دیکته هاییاست که پشت سر هم در طول یک هفته گفته می شود.

اشکال عمده نظام ارزشیابی گذشته در کنار نقاط قوت آن ، همینمساله بود تدریس برای ارزشیابی بود نه ارزشیابی برای تدریس . همیشه شکست های دانشآموز در قالب امتحان های پی در پی به سر دانش آموزان کوبیده می شد بدون آن که علتیابی شود که چرا دانش آموز در دیکته این کلمات را غلط می نویسد و یا مثلا در ریاضیچرا نمی تواند مساحت مستطیل را بنویسد؟

اگر معلمان ما در هر ارزیابی و آزمون یک چک لیست تجزیه وتحلیلی از آزمون داشته باشند که در آن مشخص شود که هر دانش آموز در کدام قسمت ضعفدارد و در کدام قسمت قوت ، برنامه ریزی برای رفع ضعف ها آسان می شود یعنی معلم میتواند قسمت هایی که بیشتر دانش آموزان ضعف دارند را مجدداً تدریس نماید و با اینکار بیشتر ضعف ها رفع می شود.

بنده در طول تابستان با حداقل 10 تا 15 دانش آموزی که (اولابتدایی تا سوم راهنمایی) در دیکته ، فارسی یا ریاضی ضعف دارند به صورت خصوصی کارمی کنم. به جرأت می توان گفت 90 درصد این دانش آموزان با همان علت یابی و دادنتمرین های مخصوص هر اشکال ، مشکل شان برطرف می شود و آن 10 درصد که مشکل شان برطرفنمی شود یا از لحاظ ذهنی جزو دانش آموزان با بهره هوشی پایین (آموزش پذیراستثنایی) هستند یا بنده توانایی تشخیص اشکالات آن ها را ندارم.

برای تمامی معلمان، مخصوصا شما که دغدغه ضعف های دانشآموزان را دارید آروزی موفقیت و طول عمر با عزت دارم.

علی اکبر ادهم ماراللو – آموزگار اول ابتدایی و مدرسارزشیابی توصیفی

 

اضافه شدن معیار عالی برای ارزیابی دانش آموزان ابتدایی

نمونه هایی از معیارهای سه گانه برای دروس جهت ثبت نمرات در سامانه سناد ششم ابتدایی

نتیجه یک پژوهش در باره ارزشیابی توصیفی

دانش ,کلمات ,آموزان ,نوشتن ,کلمه ,یک ,دانش آموزان ,دانش آموز ,می نویسد ,می شود ,دانش آموزی ,شعار تحویل ندهید

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

maihalfllemwat برق صنعتی و طراحی دستگاه های صنعتی وplcفراهانی(رباطکریم واسلامشهر ) 09301471243 گروه تولیدی لولای قابلمه جاوید - مشهد اخبار آموزش و پرورش worllagencoi استفتائات جدید (دی ماه 96) ایران کارآفرین ستارگان ۹۶ بخش خصوصی مطالب اینترنتی Amber's memory